TOKO
De TOKO is een bijeenkomst om je te verdiepen in verschillende technieken, hard- en software, profijt te hebben van elkaars kennis en vaardigheden, truuks en tips uit te wisselen, en beter te worden in al die dingen waar je nooit echt voor hebt gestudeerd maar waar je inmiddels wel zoveel mee doet (of zou willen doen) dat je er meer over wilt weten.
Het idee is dat er steeds iemand wordt uitgenodigd om een workshop te geven over een bepaald (techniek) onderwerp waar je misschien wel eens over gehoord hebt, of al wel wat over weet maar niet het fijne, of waar je het fijne al wel over weet maar toch steeds tegen een aantal dingen aan loopt. In eerste instantie zal het veel over software en programmeren gaan, later willen we het uitbreiden met hardware/elektronica en eventueel ook andere (mechanische) technieken. Voor een lijst met mogelijke onderwerpen zie hier onder. Degene die de workshop vormgeeft kan iemand zijn van uit de groep geinteresseerden die we hopen te verzamelen, of een externe crack op een bepaald gebied.
De workshops zijn vooralsnog op een vaste plek en op een vaste tijd: op woensdagen van 15 uur tot 22 uur, in de War. Wil je erbij zijn, laat het ons weten. Kun je er deze keer niet bij zijn maar wil je wel op de hoogte gehouden worden van volgende keren, laat het ook weten. Wil je er niet bij zijn maar ken je iemand die dat misschien wel wil, zegt het voort. TOKO mailt via toko at dewar dot nl
(blog:2008:03:dewar.jpg)
TOGO
De eerste sessie is op woensdag 27 februari 2008. Rick Companje zal dan een introductie geven in Processing, een veelzijdige programmeertaal, met een eenvoudige gebruiksaanwijzing waarin je snel ideeen kunt uitwerken, of zoals de website van Processing vermeldt:
"Processing is an open source programming language and environment for people who want to program images, animation, and interactions. It is used by students, artists, designers, researchers, and hobbyists for learning, prototyping, and production. It is created to teach fundamentals of computer programming within a visual context and to serve as a software sketchbook and professional production tool. Processing is developed by artists and designers as an alternative to proprietary software tools in the same domain."
We zullen deze taal gebruiken om wegwijs te worden in een aantal basis programmeertechnieken. Het is ook een uitstekende opstap naar andere programmeertalen als java of C++. Het enige wat je voor deze workshop mee moet nemen is een laptop. Halverwege de avond wordt er gekookt of gesnackt.
TODO
Inventarisatie van onderwerpen die aan bod zouden kunnen komen in een TOKO sessie:
gestructureerd programmeren =
* processing
* ide's
* pointers/by ref, arrays, classes
* callbacks, events, streams
* toolkits: gui ala fltk, gtk, openframeworks, processing, opengl, etc
software specials
* dataset conversie
* grafisch werk: matrix transformaties
* 3d programmeren
* modelleren & simuleren: ca, gp, md, cpm, nn
* i/o vanuit software: parallel, serieel, usb, bluetooth, etc
* videoprocessing, motiontracking etc
* netwerken & osc
* crossplatform: linux, mac, windows
* compiler optimalisatie
hardware =
* mcu-programmeren
* rfid
* theremin
* foutzoeken in elektronica
basic skills =
* flash, action script
* photoshop
* webdesign, sql, php, javascript, html
* premiere, after-effects, codecs
TOKO sessie 1 27-2-2008 In deze sessie heb ik een introductie gegeven over Processing, een veelzijdige programmeertaal, met een eenvoudige gebruiksaanwijzing waarin je snel ideeen kunt uitwerken, of zoals de website van Processing vermeldt:
"Processing is an open source programming language and environment for people who want to program images, animation, and interactions. It is used by students, artists, designers, researchers, and hobbyists for learning, prototyping, and production. It is created to teach fundamentals of computer programming within a visual context and to serve as a software sketchbook and professional production tool. Processing is developed by artists and designers as an alternative to proprietary software tools in the same domain."
(blog:2008:03:workshop1.jpg?550)
TOKO sessie 2
5-3-2008 Deze sessie ging over een aantal concepten die handig zijn bij gestructureerd programmeren (arrays, pointers, classes) en de vormen die ze aannemen in verschillende programmeertalen (processing/java, c/c++, pascal/delphi, php...).
This time we went into structural programming. We started with assembly code (by Maarten) soon followed by pointers (by Harmen) and ended with object oriented programming in c++ (by me) and did a lot in between.
TOKO sessie 3
About existing libraries/toolkits (for ie. C++ or Processing) and how they help you not to re-invent the wheel.